محققین آمریکایی به تازگی دریافته اند ریسک ابتلا به سرطان پانکراس در افرادی که قرص های ویتامین د مصرف می کنند نصف افرادیست که از این قرص ها استفاده نمی کنند.
آنها هم اکنون در پی تحقیق بر روی مواد غذایی حاوی ویتامین د و تاثیر آنها بر کاهش ریسک ابتلا به این سرطان می باشند.
سرطان پانکراس چهارمین سرطان شایع و موجب مرگ و میر گسترده در ایالات متحده می باشد و تنها 5 در صد از مبتلایان به آن می توانند فقط به مدت پنج سال زنده بمانند.
این تحقیقات مشخص کرد که ویتامین د همچنین پتانسیل بالایی در جلوگیری و یا مداوای سرطان پروستات دارد و در مناطقی که از آفتاب زیاد برخوردارند میزان سرطان های پروستات، سینه و روده در آنها به
مراتب کمتر از سایر مناطق است.
محققین دریافتند افرادی که هر روزه قرص های ویتامین D ، چهارصد میلی گرمی مصرف می کنند ریسک ابتلا به سرطان پانکراس را 43 در صد کاهش می دهند.
و افرادی که قرص های ویتامین د کمتر از 150 میلی گرمی را مصرف می کنند 22 در صد میزان این ریسک را کاهش می دهند.
بدن به طور طبیعی در اثر تابش نور آفتاب و جذب آن ویتامین د تولید می کند ولی اکثر مردم آفتاب کافی برای تولید ویتامین د مورد نیاز بدن را دریافت نمی کنند.
مواد غذایی ای نظیر شیر ، ماهی ، تخم مرغ و جگر حاوی ویتامین د می باشند.
ادامه این تحقیقات نشان داد که علت عمده سرطان پانکراس کمبود ویتامین د بوده و تا کنون علت دیگری برای این سرطان مرگبار شناسایی نشده است.
ibnlive.com