دسته بندی ها | فهرست اصلی، پزشکی و سلامت

تاثیر مثبت مصرف سبزیجات سبب دوران کهنسالی
دوشنبه ۸ آبان ۱۳۸۵

این آزمایش نشان داد که مصرف میوه به طور عام نقشی برای تقویت حافظه ندارد اما به طور خاص بعضی از انواع میوه ها مانند توت فرنگی برای بالا بردن قدرت حافظه موثر است.
محققین در آمریکا به این نتیجه رسیده اند که مصرف یک سیب در روز انسان را از مراجعه به پزشک بی نیاز می دارد، ولی مصرف روزانه یک بشقاب سبزی باعث میگردد که در دوران بزرگسالی و میانسالی دچار کم حافظگی نشویم.

محققین با انجام آزمایشات متعدد بر روی کهنسالان به این نتیجه رسیدند که افرادی که حداقل در یک دوره شش ساله روزی یک بشقاب سبزی مصرف کرده بودند در مقایسه با افرادی که این رژیم غذائی را نداشتند حدود 40% کمتر در معرض از دست دادن قدرت حافظه شان بودند و این امر در مورد سایر بیماریهای روانی نیز صدق میکرد.

سرپرست این تیم تحقیقاتی خانم دکتر مارتا کلر موریس (Martha Clare Morris) از دانشگاه پزشکی راش (Rush) در شیکاگو اظهار میدارد که این یافته ها برای ما بسیار دلگرم کننده است که بدانیم با تغییر در رژیم غذائی میتوانیم در سنین کهنسالی توانائیهای ذهنی خود را حفظ کنیم.

این تیم تحقیقاتی از 3718 فرد داوطلب که در سنین 65 به بالا بودند در خواست کرد که به پرسشنامه ای که در مورد مواد غذایی مصرفی شان در طول روز پاسخ دهند ، این افراد در همین مدت دو بار از لحاظ روانی نیز مورد آزمایش قرار گرفتند.

نتایج تحقیقات نشان داد آن عده از افرادی که سبزیجات با برگهای سبز مانند کاهو و یا اسفناج مصرف میکردند کمتر مشکل فراموشی داشتند. و افرادی که سبزیجات زرد مثل کدو و یا هویج استفاده میکردند تا حدی بیشتر از گروه اول مشکل فراموشی داشتند و بیشترین میزان فراموشی مربوط میشد به مصرف کنندگان سبزیجاتی مانند لوبیا ، نخود فرنگی و از این قبیل.

این آزمایش نشان داد که مصرف میوه به طور عام نقشی برای تقویت حافظه ندارد اما به طور خاص بعضی از انواع میوه ها مانند توت فرنگی برای بالا بردن قدرت حافظه موثر است.

به نظر دکتر موریس سبزیجات به دلیل اینکه حاوی مقدار زیادی ویتامین ای (E) هستند برای افزایش قدرت حافظه مفید میباشند و همچنین سبزیجاتی که اغلب با سس های سالادی که دارای چربی هستند مصرف میشوند زیرا چربی کمک زیادی به جذب این ویتامین در بدن می نماید.

این دانشمند به یافته های خود در تحقیقات دیگری اشاره میکند که دریافته است که روغن های مایع به علت اینکه حاوی چربیهای اشباع نشده هستند برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر و فراموشی بسیار مفید میباشند.

شرکت کنندگان در این تحقیق در طی شش سال دو بار از لحاظ قدرت حافظه مورد آزمایش قرار گرفتند و مشخص شد که اگر افراد روزانه به مقدار کافی سبزیجات مصرف کنند با افزایش سن میزان فراموشی در آنان کاسته خواهد شد.

www.ibnlive.com

ارسال چاپ XML OYAX OYAX
هر گونه استفاده از این مطلب بدون ذکر لینک "مجله الکترونیکی فریا" به عنوان لینک منبع،غیر قانونی است.
نظر شما ...

گالری عکس - دیدن همه عکس ها ...

20061113155206_mouse-frog.jpg 20051116154715_coburnbenig.jpg 20060124142252_02.jpg 7dfef23554e856ec16516a919e275baa-getty-oly-2008-swimming-100m-butterfly.jpg 20060118170636_15.jpg 20060701114427_5679270_7_1_resize.jpg 20051116153700_press23a.jpg 20051205113250_ronaldo.jpg 20060828100456_7.jpg

تبلیغات