دسته بندی ها | فهرست اصلی، پزشکی و سلامت

چرا سیر برای قلب مفید است؟
سه شنبه ۸ آبان ۱۳۸۶

حضور سیر در برنامه غذایی روزانه بسیار خوب است.
دانشمندان کلید معمای رابطه خوردن سیر و سلامت قلب را کشف کرده اند. دلیل این امر وجود ماده ای به نام آلیسین (allicin) است. این همان ماده ایست که با شکسته شدن به مواد مرکب حاوی گوگرد، بوی نامطلوبی در دهان و نفس ایجاد میکند.

این مواد مرکب با گلبولهای قرمز خون واکنش نشان داده و سولفید هیدروژن تولید میکند. این ماده رگهای خونی را آزاد و شل کرده و گردش خون را آسان میکند. به همین دلیل است که خوردن سیر موجب افت فشار خون میشود.

با این حال، کارشناسان انگلیسی عقیده دارند که مصرف مواد کمک غذایی تهیه شده از سیر میتواند عوارض جانبی داشته باشد.

سولفید هیدروژن بویی مانند تخم مرغ گندیده دارد و در تولید بمبهای متعفن به کار میرود. اما در مقادیر اندک نقشی حیاتی در تقویت ارتباطات میان سلولی دارد.

این ماده در درون رگهای خونی به تحریک سلولهای جدار رگ پرداخته و آنها را شل و آرام میکند و در نتیجه رگها اندگی گشاد میشوند.

نتیجه وقوع این امر، کاهش فشار خون است و خون میتواند اکسیژن بیشتری به اندامهای اصلی برساند و به این ترتیب از فشار قلب نیز کاسته خواهد شد.

تیم محققین در دانشگاه آلاباما، رگهای خونی موش را در ماده ای حاوی عصاره سیر له شده شستشو دادند.

نتیجه اعجاب آور
این آزمایش نتایج اعجاب آوری به همراه داشت و سفتی و انقباض رگ تا 72 درصد کاهش یافت. محققین همچنین متوجه شدند که گلبولهای قرمز خون در تماس با مقدار اندکی از عصاره سیری که از سیر معمولی گرفته شده بود، بلافاصله واکنش نشان داده و شروع به منتشر نمودن سولفید هیدروژن کردند.

آزمایشهای بیشتر و دقیقتر نشان داد که این واکنشها اساسا بر روی سطح سلولهای خونی انجام میگیرد.

محققین چنین نظر دارند که تولید سولفید هیدروژن در گلبولهای قرمز خون میتواند برای استاندارد سازی میزان دریافت روزانه مواد کمک غذایی تولید شده از سیر، بسیار مفید واقع شود.

به گفته دکتر دیوید کراوس (David Kraus) سرپرست تحقیقات مذکور :" تحقیقات ما نشان میدهد که حضور سیر در برنامه غذایی روزانه بسیار خوب است".

"شکی نیست که در مناطقی مانند شرق دور و نواحی مدیترانه که مصرف سیر بالاست، وقوع بیماریهای قلبی/عروقی بسیار کم است."

جودی او سالیوان (Judy O'Sullivan) پرستار بیماریهای قلبی در بنیاد قلب بریتانیا میگوید: " این تحقیق جالب نشان میدهد که سیر میتواند مزایای متعددی برای سلامت قلب داشته باشد."

" با این حال، هنوز به طور صد در صد مشخص نشده است که آیا مصرف سیر به عنوان دارو و برای کاهش خطر ابتلا به بیماریهای انسداد عروق یا مشکلات قلبی کافی و عملی هست یا خیر."

" این نکته بسیار امیت دارد که مقادیر زیاد مواد کمک غذایی میتوانند با داروهای رقیق کننده تداخل کرده و خطر خونریزی داخلی را افزایش دهند.


ارسال چاپ XML OYAX OYAX
هر گونه استفاده از این مطلب بدون ذکر لینک "مجله الکترونیکی فریا" به عنوان لینک منبع،غیر قانونی است.
نظر شما ...

گالری عکس - دیدن همه عکس ها ...

20060124144145_15.jpg 20061226111249_1964-2_resize.jpg 20061107154900_xinsrc_3421103020813546322015.jpg 20060118170555_13.jpg 20070308125049_2.jpg 20061113153948_cute-02.jpg 20070308124108_13.jpg 20061226110626_1966_resize.jpg 20051112120551_ss_sip903213.jpg

تبلیغات