دسته بندی ها | فهرست اصلی، پزشکی و سلامت

معجزه چای سبز
سه شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۸

بهتر از 3 روز خود را بدون غذا سر کنی تا اینکه حتی یک روز خود را بدون چای بمانی، ضرب المثل قدیمی چینی
" بهتر از 3 روز خود را بدون غذا سر کنی تا اینکه حتی یک روز خود را بدون چای بمانی" ضرب المثل قدیمی چینی.
آیا تا کنون درباره غذا یا نوشیدنی که فوایدی به اندازه چای سبز داشته باشد، چیزی به گوشتان خورده است؟
چینی ها از زمان های بسیار قدیم به فواید چای سبز آگاهند بطوری که از سر درد تا افسردگی را با آن درمان می کرده اند. در کتاب " رموز طبیعی برای داشتن زندگی بهتر" خانم نادین تایلور اظهار می کند که چای سبز به عنوان دارویی با قدمت 4000 سال در چین مورد استفاده بوده است. امروزه، تحقیقات دانشمندان در آسیا و اروپا شواهد محکمی در رابطه با نوشیدن چای سبز اعلام می کند بطور مثال در سال 1994 مجله موسسه ملی سرطان، تحقیقاتی را عرضه کرد که نشان دهنده این مطلب بود که چای سبز تا حدود 60 درصد سرطان حنجره را بین زنان و مردان چینی کاهش می دهد. ترکیبات موجود در چای سبز از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند و همچنین میزان کلسترول را پایین می آورد. همچنین باعث می شود نسبت کلسترول خوب به بد افزایش یابد. بطور خلاصه شرایط زیر مواردی است که خوردن چای سبز در آن توصیه می شود.
• سرطان
• دردهای روماتیسمی
• کلسترول بالا
• بیماری های وابسته به قلب و رگهای خونی
• عفونت
• سیستم ایمنی آسیب دیده

چه چیزی چای سبز را انقدر ویژه کرده است؟
رمز اصلی چای سبز وجود فنل های زیادی است که در آن است مخصوصا به دلیل وجود ماده ای به نام EGCG که آنتی اکسیدان بسیار قوی است و نه تنها از رشد سلولهای سرطانی جلوگیری می کند بلکه مانع از وارد شدن صدمه ای به سلولهای سالم می شود. همچنین در کاهش میزان کلسترول نیز نقش بسیار ارزنده ای دارد. مانع از لخته شدن غیر طبیعی خون می گردد. چرا که لخته شدن خون باعث گرفتگی عروق می گردد که در نهایت منجر به حمله قلبی می شود. سالها دانشمندان بر این مسئله بودند که علیرغم غذای چربی که فرانسوی ها مصرف می کنند کمتر از امریکایی ها به مشکلات قلبی دچار می شوند. جواب این سوال شراب قرمز بود که منبع عظیمی از پلی فنل هاست که اثرات منفی مصرف دخانیات و چربی های چاق کننده را از بین می برد. در تحقیق سال 1997 که در دانشگاه کانزاس انجام شد فهمیدند که EGCG دو برابر فنل ها، قوی است و همچنین توجیه بسیار خوبی برای این مطلب است که چرا مردهای ژاپنی کمتر دچار حمله قلبی می شوند. با وجود اینکه تقریبا 75 درصد سیگار می کشند .

چرا سایر چایی های چینی چنین خواص مفیدی ندارند؟
چایی سبز و مشکی هر دو از گیاهی به نام کامیلیا به دست می آید. تنها چیزی که چای سبز را متمایز می کند نحوه پروسه شدن آن است. برگ های برگ های چای سبز وقتی در معرض بخار قرار می گیرند ترکیبات EGCG شان اکسید می شود. در مقایسه چای مشکی وقتی تحت بخار قرار می گیرند EGCG موجود در آن به ترکیبات دیگری تبدیل می شود که این مواد برای مقابله با عوامل بیماری زا مقاومت چندانی ندارند.

سایر فواید
شواهد اخیر نشان می دهد که چای سبز حتی به رژیم گیرنده ها هم کمک می کند. در نوامبر سال 1999 مجله تغذیه امریکا نتیجه تحقیقات را در دانشگاه ژنوا در سوئیس منتشر کرد. محققین دریافتند که مردانی که ترکیبی از کافئین و چای سبز را بیش از حد معمول مصرف می کنند کالری بیشتری را نسبت به کسانی که فقط کافئین یا فقط پلاسیبو ( داروی مسکن) استفاده می کنند می سوزانند.

اثرات مضر
تا امروز تنها اثر مضری که از خوردن چای سبز بر جای بر جای مانده بی خوابی است آنهم به دلیل کافئین زیادی که در این نوشیدنی وجود دارد. با این وجود چای سبز کافئین کمتری نسبت به قهوه دارد تقریبا 30 تا 60 میلی گرم کافئین در 6 تا 8 انس از چای وجود دارد در مقایسه در قهوه 100 میلی گرم کافئین در 8 انس از قهوه موجود است.

chinesefood.about.com

ارسال چاپ XML OYAX OYAX
هر گونه استفاده از این مطلب بدون ذکر لینک "مجله الکترونیکی فریا" به عنوان لینک منبع،غیر قانونی است.
  • merc

    اسفند ۹م, ۱۳۸۸
  • خیلی عالی بود فقط لطف بفرمایید ضرب المثل چینی رو یک ویرایش ادبی بفرمایید.

    اردیبهشت ۵م, ۱۳۸۹
نظر شما ...

گالری عکس - دیدن همه عکس ها ...

20060216124217_fpo2562-99.jpg 20060312130236_ss_tdh720114.jpg 20060216124252_fpo2549-066.jpg 20060216124343_2072-10spekesgazelle.jpg 20070619114500_makes_eat_carbs.jpg 20060118170009_03.jpg 20060118170146_06.jpg 20051029125155_saddam.jpg 20061113155525_pet_friends_5.jpg